SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
LUGI Handboll
UNGDOM
Välkommen till Damer J

Träningsprogram under sommaren
2018-07-08 12:17
Först och främst, stort tack för en superhärlig vecka i Göteborg! Vi ledare är otroligt stolta och tacksamma över alla fina tjejer och föräldrar som vi har i vårt lag. Tillsammans gör ni f04 till ett oerhört trevligt och roligt lag att vara ledare för! Tack för det!

Vi misstänker att ni tjejer, precis som vi ledare, känner er något trötta, både i kroppen och huvudet, efter en mycket aktiv vecka såväl på som utanför planen. Vi vill därför att ni vilar från träning ett par dagar nu och på så sätt ger kroppen en chans att återhämta sig. Vi älskar att se hur träningsflitiga många av er tjejer är, men glöm inte bort hur viktigt det är att kroppen får vila och återhämta sig. När ni tränar bryts musklerna ned, och när ni vilar byggs de upp igen, men starkare än de var innan. Det vill säga för att träningen ska ge resultat är återhämtning och vila absolut nödvändigt. Med det sagt, ser vi gärna att ni vilar från träning till och med onsdag denna vecka. 

Vi kommer nu att ha träningsuppehåll från handbollen några veckor, och räknar med att börja träna igen någon gång i augusti. När det börjar närma sig kommer det information om det här på hemsidan. Under dessa kommande veckor, då vi inte har någon gemensam träning, vill vi att tjejerna tränar själva! Vi har därför satt ihop ett träningsprogram beståendes av tre olika pass. Dessa pass ska köras varje vecka och ser ut som följande; 

Pass 1
  • Uppvärmning, lätt joggning 
  • Löpning 3 km 
  • Situps: 20 x 3
  • Upphopp: 20 x 3
  • Armhävningar: 20 x 3
  • Stretching 
Pass 2
  • Jogga 1,5 km i lugnt tempo
  • Mät upp 30 meter. Spring 30 meter det snabbaste du kan. Jogga tillbaka. Upprepa detta 10 gånger. 
  • Jogga ner i lugnt tempo
  • Stretching 
Pass 3
  • Uppvärmning, lätt joggning
  • Knäböj: 20 x 3 (ska göras lugnt och kontrollerat!)
  • Utfallssteg: 20 x 3 på varje ben (ska göras lugnt och kontrollerat!)
  • Vanliga plankan: 1 minut x 3 
  • Plankan på sidan: 30 sekunder x 3 på varje sida 
  • Burpees med riktiga armhävningar: 10 x 4 
  • Jägarställning, dvs. stå i 90 grader mot en vägg: Stå så länge du kan! Pusha dig själv genom att utmana dina föräldrar, syskon eller en kompis. Vi kör en tävling efter sommaren, och den som då står längst vinner ett pris. 
  • Stretching 
Som sagt ska ni alltså träna tre gånger i veckan. Vi rekommenderar att ni har minst en vilodag mellan passen. En veckas träning kan då förslagsvis se ut såhär; måndag (vila), tisdag (pass 1), onsdag (vila), torsdag (pass 2), fredag (vila), lördag (pass 3), söndag (vila). 

För er som ska delta i Åhus Beachhandboll nästa torsdag och fredag, dvs. den 19-20/7, vill vi att ni genomför respektive pass en gång innan dess, med start tidigast nu på torsdag. 

Kom ihåg att det inte är för oss ledare som ni tränar. All träning ni gör, gör ni för er egen men också för era lagkamraters skull. Den träning ni gör i sommar kommer vara direkt avgörande för hur ni och laget tillsammans kommer kunna prestera under nästkommande säsong. 

I våras sprang de flesta tjejerna Coopers test, vilket innebär att man springer 3 km så snabbt man kan. Vi ledare tog tiden på de tjejer som deltog. När vi börjar träna igen, efter sommaren, kommer tjejerna att få genomföra samma test. Detta gör vi mest för tjejernas egna skull och för att de ska få det bekräftat att deras träning ger resultat. Men också för att vi ledare ska se att vi är på rätt väg med vår träning. Inget att vara nervös eller stressad över! 

Träning ska självklart vara roligt, och här kommer ett litet tips; Ju mer ni tränar och starkare ni blir, desto lättare och roligare blir det! :) 

Den större delen av laget ses i Åhus nästa vecka, men vi passar ändå på att tacka alla tjejer och föräldrar för en fantastiskt rolig säsong och önskar alla en riktigt härlig sommar! 

Nyhetsarkiv
USM Steg 32022-01-20 10:42
Lundaspelen2021-11-15 09:59
Arrangera USM steg 3?2021-10-15 13:28
USM 25-26 september2021-09-20 21:06
Inventering 30 juni2021-06-22 13:40
Bra start för Dam J2021-06-01 17:07
Info från DJ/Naman2021-04-27 22:20
Träning påskveckan 2021-03-28 11:31
Funktionärsutbildning2020-09-03 21:34
Samarbete DJ2020-07-26 11:23
Träningstider i augusti2020-07-16 13:25
2020-03-14 11:26
Golvtorkare2019-09-10 16:36
USM - lagindelning2019-08-12 20:51
Lag i Partille2019-06-27 07:49
Ingen träning 1 maj2019-05-01 06:16
Städning semifinaler2019-04-17 10:14
Lundaspelen lagindelning2018-12-16 18:10
Nu är säsongen igång2018-09-23 18:16
Träningar i augusti2018-07-13 18:54
Åhus Beach 19-20 juli2018-07-11 18:15
Träningar2018-04-27 08:19
Lagindelning Ulzburg2018-04-22 22:28
Packlista - Ulzburg 2018-04-16 19:43
LUGI Summer Camp 20182018-02-25 15:05
Ingen träning fre 23/22018-02-22 18:29
50/50 imorgon torsdag2018-01-24 07:57
Ingen träning vecka 12018-01-01 18:33
Ny tränare2017-12-03 19:47
Arena Cup - lagindelning2017-10-26 20:22
Funktionärsutbildning2017-08-10 21:26
Åhus Beach 18-19 juli2017-07-12 13:13
Medlemsregistret2017-06-26 18:00
Kort info2017-06-25 11:18
Träningstider i maj 2017-05-02 20:42
Träningsmatcher i vår2017-04-20 21:49
Partille Cup 3-8:e juli2017-04-19 20:52
Line-up på A-lagsmatch2017-04-06 07:31
Rödspätte Cup i Påsk2017-02-11 10:01
Träningar framöver2017-01-17 21:44
Lundaspelen slutspel2016-12-28 17:50
Invigning Lundaspelen2016-12-25 17:14
Lundaspelen2016-12-20 23:37
SMS-tråden2016-12-09 17:08
Prag till påsk2016-11-13 18:28
Sälja Saffran2016-10-24 22:06
Arena Cup - Lagindelning2016-10-23 15:17
Seriespelet kör igång2016-10-09 21:14
Träningsredskap2016-09-14 21:55
Ny tränare i F042016-09-10 10:45
Dagens LUGI-lag 11/92016-08-30 20:43
Hopprep2016-04-23 17:06
Ny SMS-tråd LUGI F042016-01-17 20:32
Utbokningar i vår2015-12-18 22:43
Dusch efter match2015-11-21 09:25
Lundaspelen 20152015-11-01 19:25
Nya matchtröjor....2015-09-12 07:13
Säsongstart 2015/162015-08-26 14:37
 
Huvudpartner
Premiumpartner